vrijdag 21 mei 2010

Magnolia...

 

blog 4

Eindelijk maar toch.... bloemen in de magnoliaboom! Wij hebben dit boompje op onze 1ste trouwdag gekregen van m`n ouders, deze boom is dus al 10 jaar oud!

blog 5blog 6

...Maar dat zou je niet zeggen als je dit kleine boompje ziet met maar een paar bloemen en toch ben ik blij.  6 Jaar geleden zijn wij verhuisd en ik wilde dolgraag dat deze boom met ons mee ging verhuizen, zo gezegd zo gedaan. Omdat onze -nu huidige woning- toen nog niet klaar was hebben we nog een half jaar bij mijn ouders in gewoond. De boom verhuisde mee en vond tijdelijk plek in hun achtertuin.

blog 7  

Toen we de sleutel van ons huis kregen en alles was zo`n beetje ingericht, begon ik me op de tuin te richten. Ik wilde zo snel mogelijk de magnolia op de juiste plek. Best moeilijk uit het niets iets doen, dus we hebben de boom maar ergens neergezet waarvan we dachten dat het wel goed zou komen, nee dus.....Door een klimopscherm -wat later geplaatst werd- kwam de magnolia in de verdrukking te staan. Ik vind een magnolia het mooist als die solitair staat, dus maar weer een eindje opzij gezet.

blog 9

We hadden in het begin nog met een stukje gemeente grond te maken waarvan we dachten dat we dat er wel bij zouden krijgen, we zetten de magnolia maar op de grens -ook een beetje dom van ons- Een paar week nadat we net de magnolia op de juiste plek hadden, kregen we bericht van de gemeente dat ze onze straat aanpakken wouden en dat alle gemeentestukjes ingevuld werden. De hele buurt in rep en roer want iedereen had inmiddels de stukjes gemeentegrond al ingevuld -wat wil je na 3 jaar dan ga je echt je tuintje wel eens inrichten- Wij zagen de bui wel hangen en voor de zekerheid de boom maar weer een eindje terug gezet. Iedereen van de buurt wilde graag het gemeente stukje kopen, om een lang verhaal kort te maken, alle buren  kregen het niet voorelkaar om te kopen -2 onder 1 kap- en wij die het niet verwacht hadden mochten het stukje wel kopen -vrijstaande hoekwoning- Wij natuurlijk heel blij en uiteindelijk de boom op de juiste plek gezet.

blog 8

Al om al is de boom wel 5x verplaatst en waar een magnolia slecht tegen kan is verplaatsing. Dan moet je wel heel veel geduld en moed hebben om de boom gewoon te laten staan zonder bloemen en amper wat blad, maar....zo zie je maar de aanhouder wint! Vorig jaar heb ik de dode takken er wel afgeknipt en daardoor groeit die wat naar één kant maar dat maakt me niet uit, ik ben al lang blij dat die weer leeft!

blog 10

Het is de Magnolia liliiflora `nigra`in tegenstelling tot de ander magnoliasoorten bloeit deze later en heb je dus minder kans op nachtvorst wat nog wel een schadelijk voor de bloemen kan zijn bij de vroege bloeiers.

Hele fijne pinksterdagen en tot gauw!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails